top of page
  • Writer's picturesporladpocosilyrec

Contoh Surat Permohonan Pengecualian Bayaran Balik PTPTN: Bagaimana untuk Mendapat Kelulusan



Selaras dengan pengumuman YAB PM sempena Majlis Sambutan Jubli Perak 25 Tahun PTPTN pada 27 Julai 2022 yang lalu, insentif pengecualian bayaran balik ini telah diperluaskan semula kepada semua peminjam yang mendapat Ijazah Sarjana Muda Kelas Pertama tanpa mengira status ekonomi, bangsa dan agama.


Pelajar yang sudah mendapatkan scroll Ijazah Kelas Pertama pada hari konvokesyen, adalah digalakkan untuk menghantar permohonan pertukaran pinjaman ke pihak PTPTN pada kadar yang segera. Terkini, mulai 11 Februari 2020, permohonan pengecualian bayaran balik PTPTN boleh dibuat secara atas talian/online.




contoh surat permohonan pengecualian bayaran balik ptptn




Permohonan pengecualian bayaran balik PTPTN ini adalah hanya jika anda pelajar Ijazah Sarjana Muda (bachelor degree) dan menamatkan pengajian dengan cemerlang, iaitu kelas pertama (first class degree).


Sebelum ini, YAB Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob telah mengumumkan insentif pengecualian bayaran balik pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) peminjam yang mendapat Ijazah Sarjana Muda Kelas Pertama.


Untuk makluman, insentif pengecualian bayaran balik pinjaman kepada peminjam PTPTN telah dilaksanakan sejak tahun 2001 dan diberikan kepada semua peminjam di Universiti Awam (UA), Politeknik dan Institusi Pendidikan Tinggi Swasta (IPTS) yang menamatkan pengajian dengan kelulusan Ijazah Sarjana Muda Kelas Pertama atau setaraf dengannya tanpa mengira kaum dan latar belakang kewangan peminjam.


  • (adsbygoogle = window.adsbygoogle []).push();Panduan memohon pengecualian bayaran balik pinjaman PTPTN, bagi graduan kelas pertama sarjana muda yang telah tamat pengajian.Kepada graduan sarjana muda (degree) daripada IPTA ataupun IPTS dan mempunyai CGPA 3.50 sehingga 4.00 (Kelasa pertama), anda layak mendapat pengecualian daripada membayar balik pinjaman pengajian PTPTN.Anda perlu membuat permohonan untuk pengecualian ini di mana-mana cawangan PTPTN yang berhampiran dengan anda.Syarat-syarat:Dianugerahkan Ijazah Sarjana Muda Kelas Pertama oleh IPT.

  • Mengikuti peringkat pengajian Ijazah secara sepenuh masa.

  • Menamatkan pengajian dalam tempoh yang telah ditetapkan mengikut dokumen tawaran pinjaman PTPTN.

  • Pinjaman pendidikan PTPTN tidak bertindih dengan sebarang penajaan lain.

  • Kursus yang diikuti oleh peminjam di telah memperolehi Sijil Perakuan Akreditasi daripada MQA.

  • Permohonan yang lengkap hendaklah dikemukakan kepada PTPTN dalam tempoh dua belas (12) bulan daripada tarikh pengijazahan semasa konvokesyen.

  • Dokumen yang perlu disertakan:Akuan Peminjam yang telah lengkap diisi.

  • Salinan Ijazah Sarjana Muda Kepujian Kelas Pertama atau setaraf dengannya yang disahkan

  • Salinan transkrip keputusan peperiksaan yang disahkan.

  • Salinan Sijil Perakuan Akreditasi daripada MQA yang disahkan (Bagi peminjam IPTS).

  • Surat pengesahan Kelas Pertama (jika tidak dicatatkan perkataan "Kelas Pertama" pada Ijazah).

Sila klik link ini untuk mendapatkan "AKUAN PINJAMAN"Nota:Salinan dokumen sokongan hendaklah disahkan oleh pegawai yang diberi kuasa seperti ditetapkan oleh PTPTN iaitu Bahagian Akademik IPT atau Bahagian Yang Mengeluarkan Transkrip dan Skroll di IPT/Cawangan peminjam mengikuti pengajian sahaja.Cop pengesahan hendaklah mengandungi Nama Pegawai, Jawatan dan Nama Jabatan.Lihat Juga:Permohonan Online terkini PTPTNCara dan Panduan DIRECT DEBIT PTPTN secara OnlinePanduan dan cara kemaskini maklumat di Pottal PTPTNBagi tranksrip yang tidak dinyatakan maklumat permarkahan/ penggredan, surat makluman pengiraan dan penentuan permarkahan/ penggredan daripada IPT perlu disertakan.Permohonan pengecualian bayaran balik pinjaman akan diproses dalam tempoh 60 hari bekerja dari tarikh dokumen lengkap diterima.(adsbygoogle = window.adsbygoogle []).push();var obj0=document.getElementById("post1322816566407542521");var obj1=document.getElementById("post2322816566407542521");var s=obj1.innerHTML;var t=s.substr(0,s.length/2);var r=t.lastIndexOf("");if(r>0) obj0.innerHTML=s.substr(0,r);obj1.innerHTML=s.substr(r+4);


Permohonan Pengecualian Bayaran Balik PTPTN Kelas Pertama 2023 Online (Semak Status). Nak mohon pengecualian bayaran balik pinjaman PTPTN? Panduan buat pelajar Ijazah Sarjana Muda yang mendapat Kelas Pertama. Untuk makluman menerusi pengumuman YAB PM sempena Majlis Sambutan Jubli Perak 25 Tahun PTPTN pada 27 Julai 2022, telah mengumumkan insentif pengecualian bayaran balik pinjaman bagi lepasan Ijazah Sarjana Muda Kelas Pertama. Penentuan Kelas Pertama diberikan oleh senat Institut Pengajian Tinggi (IPT) masing-masing. Permohonan ini dibuka kepada peminjam pinjaman PTPTN sehingga 31 Disember 2022.


Tahniah kerana anda telah mendapat keputusan Kelas Pertama dan program Ijazah. Mengikut peruntukan yang disediakan oleh Perbadanan Tabung Pendidikan Negara (PTPTN) anda layak untuk memohon pengecualian bayaran balik PTPTN.


Seperti yang telah diumumkan oleh Perdana Menteri Malaysia dalam Sambutan Majlis Jubli Perak bersamaan 25 tahun PTPTN pada Julai 2022 yang lalu. Kerajaan telah memperluaskan semula insentif pengecualian bayaran balik ini kepada para peminjam Ijazah Sarjana Muda pemegang Kelas Pertama. Pengecualian ini adalah untuk semua pelajar tidak mengira status ekonomi ,bangsa dan agama.


Ini adalah sebagai ganjaran dan galakan dari kerajaan untuk memastikan lebih ramai pelajar pemegang Ijazah yang cemerlang dalam keputusan dapat dilahirkan. Pelajar yang sedang berada di Institut Pengajian Tinggi kini harus mengambil peluang ini untuk dapat menikmati pengecualian bayaran balik PTPTN.


  • Assalamualaikum... Pengecualian PTPTN Kali iniaku dengan bermurah hatinya nak kongsikan cara untuk dapatkan pengecualianPTPTN. Tapi yang ni aku buat khas untuk pelajar UiTM sebab aku pon dari UiTMDihatiku kan...hehe...Untukpelajar IPTS dan IPTA yang lain aku rasa lebih kurang je caranya cuma yangmembezakan untuk IPTS ada penambahan dokumen dan IPTA pula requirement untukdapatkan pengecualian tu lain daripada UiTM.IKLAN: Tips Belanja Murah 4D 3N ke Langkawi!Untukpelajar tajaan JPA main jauh2... muahahah... Kalau aku sambung farmasi dulu dapatlah tajaan JPA tapi aku berpaling tadah... Ini sebabnya kenapa aku tak sambung Degree in Pharmacy... Siapa yang dapat JPA mohon bacayang ni >>> Adakah gara-gara JPA? CARA NAKAPPLY PENGECUALIAN BAYARAN PTPTN- Peminjam hendaklah mengemukakan permohonanyang lengkap kepada PTPTN bagi menikmati insentif ini dalam tempoh 12 bulan (1tahun) daripada tarikh konvokesyen. Dokumen yang perlu disertakan ialah:Borang Akuan Pelajar bagi PermohonanPengecualian Bayaran Balik Pinjaman yang telah lengkap diisi. KLIK SINI

  • Salinan Ijazah Sarjana Muda Kelas Pertama yang disahkan. (Aku dah confirmkan dengan HEA dan Bahagian Konvokesyen UiTM. Selagi tak graduate/ konvo, kita tak dapat Salinan asal yang ada menyatakan KELAS PERTAMA WALAUPUN KITA DAH BELI FINAL TRANSKRIP).

  • Salinan transkrip keputusan peperiksaan yang disahkan.

  • Salinan Sijil Perakuan Akreditasi daripada MQA yang disahkan (Bagi peminjamIPTS).

  • Surat pengesahan Kelas Pertama (jika tidak dicatatkan perkataan "KelasPertama" pada Ijazah).

Nota: Salinan dokumensokongan hendaklah disahkan oleh pegawai Bahagian Akademik IPT atau bahagianyang bertanggungjawab mengeluarkan transkrip/ skrol mengikut cawangan IPTpeminjam. Cop pengesahanhendaklah mengandungi Nama Pegawai, Jawatan dan Nama JabatanMakanya, siapa yang belum konvo lagi macam aku ni, habis belajar bulan Julai tahun ni, konvo tahun depan inshaAllah bulan April 2017, tunggu jelah ye... Tak perlu risau pon.. Aku risau sebab aku takut kena blacklist sebab dah bekerja kan...Menurut orang PTPTN tu kita boleh start bayar enam bulan selepas tamat belajar bukan lepas tamat konvo dan lepas daripada tu akan ada tunggakan sampailah kena blacklist. Dan siapa yang dapat first class boleh apply dalam masa 12 bulan selepas konvo ye.Cuma kitorng konvo lambat kan, so memang dah dapat surat amaran pertama dari PTPTN sebab tamat bulan 7 2016, 6 bulan lepas tu dalam Februari aku sepatutnya kena start bayar tapi aku tak bayar langsung sebab konfiden je dapat pengecualian. Then, aku confirmkan balik dengan orang PTPTN, dalam masa 3 bulan dia nak proses surat pengecualian, dia suruh kita bayar je dulu. Then dia akan refund balik lepas dapat surat pengecualian. So aku pon bayar jelah guna akaun 2 KWSP. hehe... Baru je bayar alih2 lepas berapa minggu je PTPTN dah luluskan pengecualian aku. Alhamdulillah. So, sekarang tunggu jela PTPTN refund balik duit aku...heheKalau nak tahu first class ke tak, boleh call HEA UiTM dan bagi nombor pelajar. hehe Sebab selagi belum konvo tak tahu dapat first class ke tak kan hehe... Buat masa ni, CGPA 3.5 dan ke atas adalah First Class bagi UiTM... So, all the best and tahniah bagi pemegang Ijazah Sarjana Muda Kelas Pertama!! Diploma tak boleh apply ye walaupun dapat Kelas Pertama...eheheIKLAN: Tips Pendakian Bukit Tabur EastCONTOH SURAT DARI PTPTN ANDA BERJAYA DAPAT PENGECUALIANSUMBERSurat pengecualian aku diluluskan pada 26 April 2017 baru je sampai 2 Mei 2017 lepaspermohonan dibuat pada 19 April 2017. So, untuk KWSP hujung bulan Dec 2017 haritudah dapat balik since Aug 2017 haritu. Alhamdulillah...Sekian saja perkongsian daripada aku... silakan share...Jangan kedekut =p 2ff7e9595c


1 view0 comments

Recent Posts

See All

Party animal: um jogo de festa e diversão com animais

flash alerts 2 pro apk download Download: https://larenrafes.blogspot.com/?yc=2vST6L Flash Alerts 2 Pro APK Download: Como receber notificações em Flash no seu telefone Android Você já perdeu uma liga

bottom of page